Online all the time, anywhere with anything
Call Us: +46 8 50003170

There is no such thing as a free lunch

Cake

 

En del moln-tjänster marknadsförs som ”gratis-tjänster”, jag och flera med mig väljer att kalla dom för kostnadsfria. På något sätt får du betala för ditt användande, jag använder en del av dessa tjänster. I vissa fall ofrivilligt för att andra som jag samarbetar med använder dessa och vill inte byta. I några fall använder jag tjänsterna frivilligt men aldrig för att lagra viktig eller hemlig information. Och aldrig för att lagra företagets information annat än i vissa fall kopior för att enkelt kunna dela presentationer eller bilder, t.ex. via Microsofts OneDrive(inte den i SharePoint).

Jag har de senaste dagarna hållit 2 föredrag kring molntjänster och uppmanat företagare att inte använda kostnadsfria moln-tjänster, vilket förbryllat en del som tycker det är bra med ”gratis”. Några skäl till att du inte ska köra med dessa tjänster i ditt företag listar jag här.

  • Med kostnadsfria tjänster har du ingen möjlighet att ställa krav på tillgänglighet, backuptagning, svarstider samt andra viktiga krav.
  • Du måste acceptera ett avtal som du inte kan förhandla om, det är av slaget ”take it or leave it”.
  • Vid stillestånd kan du inte få någon ersättning, du har inte betalt något så du kan inte räkna med ersättning.
  • Är du egentligen kund? Vad har du för kund/leverantörsförhållande
  • Många kostnadsfria tjänster är egentligen anpassade för konsumenter och du kanske enligt avtalet inte får använda tjänsten för ditt företag.

De här är de viktigaste nackdelarna som är så allvarliga att du aldrig bör använda kostnadsfria tjänster yrkesmässigt, för du vill väl inte att dina kunder heller ska använda dina tjänster/produkter kostnadsfritt?

Att köpa en molntjänst anpassad för företag är otroligt billigt, ta Microsofts Office365 som du kan köpa för 56:-/månad och användare med e-post, Intranät för lagring av inte bara dokument samt ett kommunikationsmedia som Lync där du kan chatta, ringa, ha videomöten samt ha webinar. De flesta behöver hjälp att komma igång och det kan NetIntegrate hjälpa dig med. Du kan bl.a. besöka vår speciella webbplats Office365skolan eller kontakta via e-post.