Online all the time, anywhere with anything
Call Us: +46 8 50003170

Utan Internet har du ingen nytta av serviceavtal med din leverantör av molntjänst

Weak link

Jag är förvånad över hur få som tänker på att det krävs ett bra avtal med sin Internetleverantör(ISP) för att kunna matcha avtalet om tillgänglighet på molntjänsten.

Det hävdas från många att det är viktigt med ett bra och tufft avtal med din leverantör gärna med vitesklausuler om tjänsten inte är tillgänglig till 99,9%. Det är viktigt att ta med den punkten i ett avtal.
Däremot har jag nog aldrig hört någon prata om vikten av att ha ett lika tufft avtal med sin ISP om tillgänglighet, för varför ska du ha ett bättre avtal med molntjänstleverantören än med din ISP.
Tappar ni på företaget kontakten med Internet så har ni ingen direkt nytta av att ha ett avtal om 99,9% i tillgänglighet. Visst kan ni alla ta fram era telefoner och fortsätta via 4G även om det blir begränsad kapacitet och ni snabbt kan förbruka månadens datamängd på era mobila Internet abonnemang.

Det viktiga är att göra en risk- och sårbarhetsanalys på hela kedjan såväl innan ni går in i en molntjänst, outsourcingaffär eller egen drift. Ska ni använda er av en molntjänst så bör ni göra en analys för att slippa riskera synpunkter från Datainspektionen över hur ni lagrar personuppgifter.

Att göra en risk och sårbarhetsanalys själv är inte att rekommendera, det bör ni ta hjälp med. Ta del av över 5 års erfarenhet av molntjänster samt en god kunskap om hur nätverk fungerar.

Ni kan få en snabbt genomfört Cloud-Swot av NetIntegrate.

Social media

Latest posts